Waarom een Autostoel achterwaarts?

Na het ontstaan van de autostoeltjes zijn er veel regels ontwikkeld om de kwaliteit van de stoeltjes te waarborgen, en zo de veiligheid van het kind in een autostoeltje te verbeteren. Auto’s worden naast woon- en werkverkeer ook veel gebruikt voor vrije tijd, en daarom worden er ook veel kinderen meegenomen in de auto. Als je een autostoeltje bent gaan aankopen, heb je vast wel een keer gehoord van termen zoals ISOFIX en i-Size. ISOFIX is een internationale norm voor het vastmaken van autostoeltjes, terwijl i-Size een Europese ECE-norm is waar autostoeltjes aan moeten voldoen voor verkoop. De i-Size norm is waar in dit artikel op gefocust gaat worden.

Wat de i-Size norm precies inhoudt

De i-Size norm is een onderdeel van de Europese ECE-norm waar autostoeltjes aan moeten voldoen. De bedoeling is natuurlijk dat deze norm het vervoer van kinderen in auto’s een stuk veiliger maakt. Er zijn een aantal verschillen die zijn toegepast bij het invoeren van deze norm. Een van deze verschillen is bijvoorbeeld het indelen van de kinderzitjes naar lichaamslengte in plaats van gewicht. Dit komt omdat de lengte iets meer relevant is bij het beschermen van de kwetsbare punten van een kind.

Daarnaast mogen de fabrikanten zelf aangeven voor welke lichaamslengte de stoeltjes het meest geschikt zijn. De fabrikant weet dit natuurlijk zelf het beste. Ook moeten de autozitjes voldoen aan een zijdelingse botsproef. Als ze deze proef goed doorstaan worden de autostoeltjes pas goedgekeurd. Daarnaast moeten de stoeltjes die voldoen aan de i-Size norm universeel gebruikt kunnen worden op zitplaatsen die volgens de norm zijn goedgekeurd. Dit is herkenbaar aan auto’s die verschijnen op de markt met het label i-Size ready. Om zeker te weten dat de auto en de stoeltjes voldoen aan deze norm kan je contact opnemen met de fabrikanten.

De laatste regel waar de autostoeltjes aan moeten voldoen is dat kinderen tot een leeftijd van 15 maanden verplicht vervoerd moeten worden tegen de rijrichting in. Eerder was dit vanaf 9 kg. De reden dat deze regel is toegepast is zodat de veiligheid van het kind verbeterd wordt. De meeste mensen vinden dit een groot nadeel, omdat ze weinig zicht hebben over het kind als deze achteruit vervoerd wordt. Er zijn echter een aantal redenen waarom voor deze norm is gekozen. Daarnaast wordt de i-Size regelgeving ook pas in fases ingevoerd om de normen zo effectief mogelijk toe te passen.

Veiligheid van een autostoel achterwaarts

Volgens de nieuwe i-Size veiligheidsregel is het dus ook verplicht in Nederland om je kind achterwaarts in de autostoel te zetten tot een leeftijd van 15 maanden. Dit betekent dat je kind meerijdt tegen de rijrichting in. Het kind kijkt dus naar achteren. Sommige experts denken zelfs dat het beter is om voor een nog langere periode het autostoeltje achterwaarts te plaatsen. Dit heeft vooral te maken met de veiligheid van het kind. Een achterwaarts kinderzitje biedt zo een aanzienlijk betere bescherming vergeleken met het traditionele vooruitkijkende kinderzitje.

Dit heeft vooral te maken met de bouw van kleine kinderen. Over het algemeen is een aantal maanden na de geboorte het hoofd nog altijd relatief zwaar. Ook zijn de wervelkolom en de rug nog niet volledig ontwikkeld. Daarnaast beschikken kinderen niet over de reflexen en het reactievermogen waar volwassenen over bezitten. Dit zorgt ervoor dat de kinderen een stuk meer kwetsbaar zijn in het geval van een ongeluk of een aanrijding. Daarom wordt het stoeltje achteruit geplaatst om bepaalde kwetsbare punten van het kind beter te beschermen. De regel is opgesteld na het zorgvuldig testen van deze theorie.

Welke autostoeltjes er worden aangeboden voor achterwaarts rijden

Veel verschillende fabrikanten bieden autozitjes aan volgens de i-Size norm. Deze autostoeltjes worden steeds verder ontwikkeld om het optimale comfort te bieden voor kinderen, zowel als gemakkelijk geïnstalleerd te kunnen worden door de ouders. Zoals eerder vernoemd is moeten kinderen tot de leeftijd van 15 maanden achterwaarts worden vervoerd. Dit betekend dat vooral de autostoeltjes die geschikt zijn voor deze leeftijden worden gemaakt voor het achterwaarts vervoeren van kinderen. Er worden echter ook stoeltjes gemaakt voor oudere kinderen geschikt voor het achterwaarts vervoeren. Op deze manier kan je het kind optimaal veilig vervoeren.

Sinds de ISOFIX-norm is ontstaan worden de meeste stoeltjes geplaatst aan de hand van deze norm. Het voordeel daarvan is dat de stoeltjes een stuk makkelijker, sneller en veiliger kunnen worden geplaatst in een auto. Daarnaast is de garantie van een goede installatie een stuk hoger. Toch zijn er ook stoeltjes die tegen de rijrichting in worden geplaatst door middel van gordels. Door de gordel goed vast te maken zorg je ervoor dat het stoeltje goed vastzit in de auto. Het grote nadeel hiervan is echter dat het vastmaken met de gordel een stuk minder veilig is vergeleken met het ISOFIX-systeem.

Daarnaast komen de autostoeltjes ook voor met andere methodes om de veiligheid te bewaren. Denk bijvoorbeeld aan een steunpoot of een top tether. Tegenwoordig worden er allerlei verschillende soorten autostoelen aangeboden die geschikt zijn om de kinderen zo veilig mogelijk te vervoeren in de auto. Er zijn meerdere bekende merken die bekend staan om innovatieve oplossingen te bieden voor kinderzitjes. Het aanschaffen van een duurder kinderzitje zorgt vaak voor meer luxere oplossingen, een comfortabeler zitje en natuurlijk de nieuwste oplossingen voor veiligheid. Dit betekent echter niet dat de goedkope zitjes niet veilig zijn. Alle zitjes die worden aangeboden op de Nederlandse markt voldoen aan de nodige veiligheidseisen. 

Een steunpoot of top tether op je kinderzitje

De steunpoot en de top tether zijn alternatieve methodes om de veiligheid van je kind te garanderen. Een steunpoot is een extra poot die vaak aan de onderkant van het zitje vast zit. Deze poot wordt geplaatst op de vloer van de auto. De poot is afstelbaar. Dit zorgt ervoor dat de steunpoot effectief is in elke auto. De steunpoot is gemaakt voor frontale botsingen en zorgt ervoor dat het autostoeltje te veel naar voren beweegt in het geval van een frontale botsing.

Een top tether heeft hetzelfde effect als een steunpoot, maar is toepasbaar bij elke auto. Auto’s die opbergvakjes hebben onder de vloer kunnen namelijk geen gebruik maken van de steunpoot omdat deze deksels niet altijd sterk genoeg zijn voor deze methode. De top-tether is daarom een spanband die het stoeltje goed vastmaakt aan de stoel van de auto. Op deze manier wordt het autostoeltje en het kind tegengehouden in het geval van een frontale botsing. Hierdoor wordt de nek en het hoofdje van de kind beter beschermd. Hierdoor wordt blijvend letsel en andere negatieve gevolgen voor het kind in een auto-ongeluk voorkomen.

Hoe je het juiste autostoeltje kan kiezen

De autostoel achterwaarts is tegenwoordig verplicht in Nederland voor kinderen onder de 15 maanden, en wordt dus aangeraden voor kinderen tot de 4 jaar oud. De autostoeltjes kunnen als oncomfortabel worden gezien, waardoor het wordt aangeraden om het autozitje eerst uit te proberen voordat je deze gaat toepassen. Dit komt omdat niet alle zitjes comfortabel kunnen zijn voor het kind, maar ook omdat niet alle zitjes passen in je auto. Er zijn namelijk een aantal kenmerken die hier invloed op kunnen hebben. Om dit na te kijken is echter een simpel trucje.

Op de website van de fabrikant van het kinderzitje kan je vaak al nakijken of het stoeltje geschikt is voor je type auto. Het kan namelijk zo zijn dat het systeem voor het aansluiten van de kinderzitjes in je auto te groot of te klein zijn. Vervolgens kan je kijken naar welke filialen de gewenste kinderzitjes aanbieden. Vaak is er een mogelijkheid om deze kinderzitjes vervolgens uit te proberen in je auto. Zo kan je belangrijke aspecten nakijken. Denk hierbij aan of het kinderzitje past, hoe comfortabel het kind in de auto zit en of er genoeg beenruimte is bij het achteruit zittende kinderstoeltje. Op deze manier bescherm je het kind optimaal en zit je kind ook zo comfortabel mogelijk!